De kleinste stand hebben en 1 van de meeste bezoekers. De Nationale Franchise Beurs afgelopen vrijdag en zaterdag was een enorm succes. De 3 zinnen; Geen personeelskosten, Geen overheadkosten en Geen Franchise Fee trok de aandacht van de bezoekers. De laatste was dan ook meteen aanleiding voor de meest gestelde vraag; Waarom rekent Mudmasky geen franchise fee, wat is het verdienmodel voor Mudmasky zelf? De dames hadden de (terechte) vraag wel meer dan 100 keer gehoord, letterlijk! Eigenlijk zijn het 2 vragen dus laten we deze splitsen en hier dieper op in gaan.
Waarom rekent Mudmasky geen franchise fee?
We zijn sinds de start in 2015 transparant over onze ingrediënten en producten. We vinden het belangrijk om de consument goed te informeren over wat ze precies gebruiken en waarom. Dit concept geld ook voor onze nieuwe franchise formule.
We kiezen ervoor om GEEN franchise fee te rekenen boven op onze marges. Hiervoor zijn meerdere belangrijke redenen.
Maar voordat we hierop verder ingaan willen we dieper ingaan op:
(A) Wat is franchise fee, (B) Verschil tussen franchise fee en instap fee, (C) Waarom heb je een eigen vermogen nodig en naar wie gaat dit toe? (D) Waar wordt een franchise fee door andere franchise gevers voor gebruikt en waarom rekent Mudmasky dit niet?
A. Wat is franchise fee?
Een franchise fee is een periodieke vergoeding, meestal maandelijks, die een persoon of bedrijf die een franchise uitbaat, aan de eigenaar van het franchiseconcept (Mudmasky) moet betalen. Deze vergoeding wordt betaald in ruil voor verschillende diensten en het recht om gebruik te maken van de franchisenaam en bedrijfsformule. Franchise fee wordt soms ook wel royalty of servicebijdrage genoemd. De franchise fee een bepaald percentage van de omzet of een vast maandelijks bedrag.
B. Verschil tussen franchise fee en instap fee.
De termen “franchise fee” en “instap fee” worden soms door elkaar gebruikt, maar ze verwijzen naar verschillende aspecten binnen het franchisemodel. Hier is het verschil tussen beide:
- Franchise Fee: Dit is een vergoeding die de franchisenemer betaalt aan de franchisegever als een doorlopende periodieke betaling, meestal maandelijks. De franchise fee stelt de franchisenemer in staat om het recht te krijgen om het merk, de bedrijfsformule, ondersteuning en andere voordelen van de franchisegever te gebruiken. Lees meer hierover bij punt D.
- Instap Fee (Instapvergoeding of Entree geld): Dit is een eenmalige vergoeding die de franchisenemer aan de franchisegever betaalt bij het aangaan van de franchiseovereenkomst of bij het verkrijgen van het recht om een franchisenemer te worden. De instap fee wordt soms ook wel aangeduid als een “franchise joining fee” of “franchise initiation fee.” Deze vergoeding wordt meestal betaald aan het begin van de relatie en kan variëren in bedrag. Mudmasky rekent WEL een instap fee. Deze stoppen we niet in onze zak om lekker rijk van te worden, maar rekenen we voor opstart kosten. Denk aan kosten zoals initiële training (verplicht), bestickeren van je auto (verplicht) en andere kosten. De instap fee is bij Mudmasky maar eenmalig € 8.000 euro.
Kort samengevat, de franchise fee is een doorlopende periodieke betaling die de franchisenemer tijdens de exploitatie van de franchise moet blijven betalen, terwijl de instap fee een eenmalige vergoeding is die wordt betaald bij het begin van de franchiserelatie om toegang te krijgen tot het franchiseconcept en de initiële ondersteuning.
C. Waarom heb je een eigen vermogen nodig en naar wie gaat dit toe?
Om franchisenemer te worden bij Mudmasky heb je een eigen vermogen nodig. Het eigen vermogen is jouw inbreng. Dit is € 25.000 euro en wordt op de rekening gestort van je EIGEN nieuwe BV. Net zoals wanneer je een volledig onafhankelijk bedrijf zou starten. Het eigen vermogen is een financiële bron die je als ondernemer moet aanboren om verschillende aspecten van je bedrijfsoperatie te financieren. Hier is hoe het eigen vermogen wordt gebruikt en waar het naartoe gaat:
- Opstartkosten: Het eigen vermogen wordt gebruikt om de initiële opstartkosten te dekken. Het aanschaffen van inventaris, het opzetten van een operationeel systeem het doen van de initiële marketing.
- Overbrugging Salaris: Overbrugging van je salaris totdat je omzet en winst begint te maken. We gaan ervan uit dat je na 3 maanden winstgevend bent.
- Voorraad: Als je producten verkoopt als onderdeel van de Mudmasky-franchise, kan een deel van het eigen vermogen worden gebruikt om voorraad in te kopen. We willen je NOOIT met voorraad opzadelen, dus er is geen minimum voorraad inkoop. Dit is ook een USP van de Mudmasky franchise-formule.
- Marketing en Reclame: Een deel van het eigen vermogen wordt ook toegewezen aan marketing- en reclamekosten (denk aan POS matriaal) en om de naamsbekendheid van je website op te bouwen.
- Reserve: Het is ook verstandig om een deel van het eigen vermogen te reserveren voor onverwachte uitgaven en als een financiële buffer voor moeilijke tijden.
Het eigen vermogen kan afkomstig zijn van verschillende bronnen, zoals persoonlijke spaargelden, leningen, investeerders of andere financiële bronnen. In ons franchisemodel wordt een deel van het eigen vermogen vaak gebruikt om initiële betalingen aan de franchisegever te dekken. Het doel is om ervoor te zorgen dat je Mudmasky-franchise succesvol van start kan gaan en kan groeien. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om winstgevend te worden en een rendabele onderneming op te bouwen met heel veel blije klanten.
D. Waar wordt een franchise fee door andere franchise gevers voor gebruikt en waarom rekent Mudmasky dit niet?
Een franchise fee wordt gebruikt voor verschillende doeleinden binnen het franchisebedrijf. Hier zijn enkele belangrijke toepassingen van een franchise fee:
- Gebruik van het Merk en de Formule: De franchise fee stelt de franchisenemer in staat om het merk, de handelsnaam en de bedrijfsformule van de franchisegever te gebruiken. Dit omvat het recht om producten of diensten aan te bieden onder de franchisenaam en om gebruik te maken van de marketingstrategieën en operationele procedures die zijn ontwikkeld door de franchisegever.
Hiervoor rekent Mudmasky GEEN kosten, wat uniek is in Nederland en wereldwijd!
- Ondersteuning en Diensten: Een deel van de franchise fee kan worden gebruikt om ondersteunende diensten van de franchisegever te financieren. Dit kan onder meer training, marketingondersteuning, operationele begeleiding, en technologische hulpmiddelen omvatten. Deze diensten zijn bedoeld om de franchisenemer te helpen succesvol te opereren binnen het franchiseconcept.
Dit heeft Mudmasky berekent en verwerkt in de instap fee, om transparanter te zijn. Hierover later meer.
- Onderzoek en Ontwikkeling: Franchise fees dragen bij aan onderzoek en ontwikkeling binnen de franchiseorganisatie. Dit kan het verbeteren van producten, het ontwikkelen van nieuwe diensten of het aanpassen van de bedrijfsformule aan veranderende marktomstandigheden omvatten.
Hiervoor rekent Mudmasky GEEN kosten, dit vinden wij niet nodig, omdat we onderzoek en ontwikkeling al doen voor waar veruit het grootste deel van onze omzet vandaan komt; het buitenland. Als franchise nemer profiteer je hier van.
- Marketing en Reclame: Een deel van de franchise fee wordt vaak gebruikt voor marketing- en reclame-inspanningen op nationaal of regionaal niveau. Dit kan het financieren van advertentiecampagnes, promotiemateriaal en merkpromotie omvatten, wat allemaal helpt om de naamsbekendheid van de franchise te vergroten.
Een groot gedeelte van de marketing en reclame wordt gedaan door de franchisenemer in overleg met Mudmasky. Denk bijvoorbeeld aan Google ads. Dit heeft als voordeel dat de franchisenemer kan bepalen waar zijn/ haar geld naar toe gaat. En zorgt voor een extra stukje transparantie.
- Onderhoud van het Franchiseconcept: De franchise fee wordt ook gebruikt om de algemene integriteit en consistentie van het franchiseconcept te behouden. Dit omvat het handhaven van uniforme standaarden, kwaliteitscontrole en het voortdurend evalueren en verbeteren van de operationele processen.
Net zoals “onderzoek en ontwikkeling” rekent Mudmasky hiervoor GEEN kosten. Omdat we al deze kosten onze verantwoordelijkheid vinden.
Het specifieke gebruik van de franchise fee kan variëren afhankelijk van de franchisegever en het type bedrijf, maar over het algemeen dient het om de franchisenemer te ondersteunen bij het exploiteren van een succesvolle onderneming binnen het kader van het franchiseconcept. Het is belangrijk voor franchisenemers om duidelijk te begrijpen waar hun franchise fee naartoe gaat en welke voordelen ze ervoor ontvangen.
Wat is het verdien model voor Mudmasky zelf?
Mudmasky is de fabrikant van het product. Als franchisenemer koop je Mudmasky in bij ons. Hierop maken wij onze marge. Deze marges gebruiken we om onze kosten te dekken. Zoals ons ontwikkeling team in Frankrijk. Maar ook voor heel veel andere kosten, zoals personeel, kantoren in binnen en buitenland en nog heel veel andere kosten.
Dit is ons verdienmodel in een notendop.
Nog vragen? E-mail ons op: info@mudmasky.com / onderwerp: Franchise